Uniunea Județeană Sanitas Timiș, afiliată la Federația Sanitas din Romania atrage atenția asupra unei regretabile nedreptăți care creează o mare discriminare între salariații sistemului sanitar din Romania și alte categorii de salariați din diferite domenii de activitate, invocam astfel articolul nr. 108 din Constituția României în ceea ce privește aplicarea facilităților conferite de Ordinul 886/17.05.2007 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor art.24 alin.(1) din Ordonanța Guvernului nr. 115/2004 privind salarizarea și alte drepturi ale personalului contractual din Unitățile Sanitare Publice din Sectorul Sanitar. De asemenea, constatăm o discriminare între OUG 762/2010 prin aplicarea cât și prin conținutul său față de Ordinul Ministerului Sănătății 886/2007.
OUG 762/2010 privind condițiile de acordare, în mod gratuit, a asistenței medicale, medicamentelor și protezelor pentru Procurori, Judecători, Magistrați – Asistenți, Personalul de specialitate juridică asimilat Judecătorilor și Procurorilor, precum și pentru personalul auxiliar de specialitate din cadrul Instanțelor și al Parchetelor. Se poate constata astfel că aceste facilități nu sunt specificității înfăptuirii actului de justiție în România, ci se constituie în drepturi suplimentare acestui domeniu de activitate și totodată sunt aplicate nediscriminatoriu tuturor categoriilor de personal. La acestea se mai poate adăuga și referința la salariile existente în acest domeniu de activitate, mult mai consistente decât a celor din sectorul sanitar.
Ordinul Ministrului Sănătății nr. 886/2007 este după unsprezece ani de aplicare, încă un ordin de Ministru și nu OUG, iar acest Ordin nu este aplicat corelat tuturor categoriilor de personal din sectorul sanitar și nici membrilor de familie ai acestor salariați.
Ordinul 886/2007 se adresează celor care își îndeplinesc sarcinile zilnice de serviciu tocmai în domeniul de prevenție și tratării bolnavilor indiferent de categoriile sau domeniile de activitate din care provin. Trebuie observat și faptul că aceste facilități se îndreaptă spre o categorie de salariați cu salarii mult mai reduse și nu tuturor celor din Sănătate și Asistență Socială. Aceste facilități trebuiesc aplicate tuturor salariaților domeniului sanitar și de Asistență Socială ca un bonus de recunoaștere pentru munca acestor categorii de personal. Menționăm că propunerea noastră se îndreaptă spre extinderea serviciilor acordate prin acest Ordin 886/2007.
În sensul celor de mai sus menționate, facem propunerea ca art.2 alin.(1) din cap.II să se modifice cu următorul conținut, după cum urmează:
”personalul contractual din unitățile sanitare de stat și private, personalul Direcțiilor de Sănătate Publică în totalitate, personalul care deservește cabinetele școlare, creșe, grădinițe, personalul încadrat în unitățile de Asistență Socială, personalul care funcționează în sistemul de Asigurări Sociale de Sănătate (CNAS, CJAS-uri), precum și pensionarii acestor instituții, personalul care deservește medicina de familie; au dreptul la servicii medicale, tratament și medicație în regim gratuit, în condițiile plății contribuției de asigurări sociale de sănătate, potrivit legislației în vigoare.”
Articolul 2 alin. 2 capitol II, să fie modificat cu următorul conținut:
”dovada încadrării sau calitatea de pensionar, enumerate la art. 2 alin.(1) se va face cu adeverință de la unitatea angajatoare pentru personalul în activitate și cu adeverință de la ultimul loc de muncă în cazul pensionarilor care să ateste o vechime de cel puțin 10 ani în unitate pentru a putea fi beneficiari ai acestor facilități.”
Propunem ca toate articolele prezentului Ordin 886 modificat, să fie reformulate în sensul cuprinderii modificărilor propuse la art. 2 alin.(1) capitol II. Acest Ordin să devină în mod firesc OUG pentru a nu mai da naștere unor interpretări diferite.
Cu stimă și deosebită considerație,
LIVIUS CÂRSTEA, Președinte
Uniunea Județeană SANITAS Timiș